خزانه جواهرات و غنایم

۱۳۹۸ ۲۲ مرداد

 

کلات نادری، خزانه جواهرات و غنایم بر فراز کوه

 

کلات نادری

 

آسمان آبی منتهی به تپه ماهورهای خشک و بی آب ، شالیزار ها و دره های سر سبز ، گاهی همراه جاده به قله کوه می رسیم گاهی به عمق دره می رویم . سفر به کلات و مسیر جاده بی نظیرش خود یک مقصد برای خوش گذرانی است .

 

کلات نادری

 

وصف زیبایی های این سرزمین آنقدر زیاد است که در شاهنامه نیز از آن یاد شده و فردوسی بزرگ در وصفش می‌گوید:

همـان به که سوی کـلات و چـرم/ برانیم و منـزل کنیم از میم               چپ و راست آباد و آب روان / بیابان چه جوییم و رنج روان

این مقاله میتواند یاد آور خاطرات زیبای خیلی از ساکنان شهر مشهد و هدفی برای سفر مسافران خراسان باشد . با ما همراه شوید در سفر به سرزمین جواهرات و غنایم فتح هندوستان

محلی های شهر به راه های ورودی شهر یا همان دره ها ، دربند می گویند . راه ورود به این سرزمین پر رمز و راز  ، سخت و صعب العبور است و این یکی از دلایل انتخاب پادشاه افشاریان برای خزانه پادشاهی بوده است . 

 

کلات نادری

 

دسترسی به بهترین مکان برای نگاهداری غنایم فتح هندوستان یعنی پایگاه حکومت نادرشاه افشار ، به رویایی برای دشمنان سرسخت وی تبدیل شده بود به طوری که تیمور لنگ بعد از 14 بار حمله ناکام به این شهر سرانجام شکست خود را پذیرفت  .

یکی از بزرگترین دره ها، ارغوانشاه است که توسط رودخانه ژرف رود درست شده است . ژرف رود از جنوب غربی وارد کلات می شود و پس از طی مسیر طولانی در شهر به کشور ترکمنستان وارد می شود .

تونل ارغوانشاه راه ورود به شهر را آسانتر کرده است .

 

کلات نادری

 

از شمال مشهد بعد از عبور از روستای پاژ ، زادگاه فردوسی بزرگ و طی مسیر 145 کیلومتری کوهستانی و بی نظیرش به این سرزمین پر رمز و راز  می رسید . 

اطراف این شهر را از سمت شمال تپه ماهور های منتهی به ترکمنستان از جنوب کوه های هزار مسجد و مشهد مقدس ، از شرق شهر سرخس و از غرب شهر درگز محصور کرده اند .

کلات را با آبادی، زیستگاه بر فراز کوه، قلعه و برج و بارو و ... معنی کرده اند . و کلات نادری به معنای واقعی کلمه پناهگاه گنجینه تاریخ بر فراز کوه می باشد .

در گذشته محبوبیت این شهر بخاطر قرار گرفتن در ارتفاعات کوه، دیواره‌های طبیعی و دروازه‌های قابل کنترل بوده، و اکنون به دلیل وجود آب و هوای خوش ، چشمه ها ، آبشارهای طبیعی و گنج های تاریخی محل گردش و تفریح ساکنان و مسافران می باشد .

 

کاخ خورشید، خزانه جواهرات کلات

 

کاخ خورشید

 

قلعه خزانه داری حکومت افشار علاوه بر تمام زیبایی‌هایش، اثری تاریخی و منحصر به فرد به نام کاخ خورشید، را در دل خود جای داده است . نادرشاه افشار زمانی به قدرت رسید که کشور به دلیل ضعف حکومتی دچار هرج و مرج بود، وی با ایجاد اتحاد میان ایرانیان نه تنها باعث عقب راندن مهاجمان شد بلکه باعث ایجاد انگیزه برای کشور گشایی سرزمین عزیزمان نیز شد .

فاتح هندوستان بعد از بازگشت از  آن سرزمین در سال ۱۱۶۰ ( ه. ق ) ، دستور ساخت این بنای  بی نظیر را صادر کرد . این کاخ علاوه بر محل اقامت نادرشاه افشار و خانواده‌اش مکانی برای نگهداری جواهرات و غلایم جنگی فتح هند نیز بوده است .

 

کاخ خورشید

 

زیبایی چشمگیر حکاکی میوه های گرمسیری و پرندگانی چون طوطی بر روی سنگ نمای بیرونی قصر، نشان دهنده هنر اقلیمی سرزمین هندوها است.

 

سنگ نما کاخ خورشید

 

ساختمان کاخ با معماری ترکیبی از هنر ایرانی و هندی ، در میان باغی بزرگ به شیوه باغ‌های ایرانی بنا شده است . سازه ای مدور به صورت هشت ضلعی دارای 12 اتاق در سه طبقه با تزئینات و گچبری های زیبا و تصاویری بجا مانده از شاهزادگان چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند .

 

کاخ خورشید

 

تزئینات طلاکاری تالار طبقه همکف، میراث معماری صفوی بوده و دارای کتیبه ای حاوی سوره قرآنی نبا و تاریخ 1160 ( ه .ق ) یعنی مرگ نادرشاه افشار می باشد .

 

سوره نبا کاخ خورشید

 

66 نیم ستون سنگی در زیر گنبد استوانه ای طبقه سوم خود نمایی می کند . نمای عمومی و باغهای سر سبز کلات از کنار این گنبد مدور بی نظیر است .

 

 

به دلیل گذشت زمان و آسیب های وارده بر اثر فرسایش، این اثر هنری بخشی از ارتفاع خود را از دست داده است .

 

کاخ خورشید

 

تخت طاووس و الماس کوه نور از معروف ترین جواهرات این خزانه بوده است .

ادامه دارد . . .

تصاویر مرتبط

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز با * علامت گذاری شده اند.
0 دیدگاه در رابطه این مقاله وجود دارد.
0  نفر این تور را پسندیده اند.